Email Marketing’de Başarı Yazılıma Değil Hizmete Bağlı -II-

Yazı dizimin 2. ve son bölümde teknik açıdan yapılması gereken çalışmalara değineceğim. Bu çalışmalar, pazarlama açısından iyi hazırlanmış email marketing kampanyalarının başarılı olması için mutlaka yapılması gereken teknik hizmetlerdir. Bu hizmetlerin, işinin uzmanı ekipler tarafından yerine getirilmesi gerekir. Gönderilerinizin spam olarak algılanmayıp istediğiniz kişilere ulaşması, “domain name” ve “IP”lerinizin karalisteye düşmemesi için bu çalışmaların özenle yapılması gerekir. Burada sadece kısa açıklamalar ile değineceğimiz her bir konunun aslında şu uzmanlıkları gerektiren birçok detayı olduğunu söylemeliyim; sistem mühendisliği, yazılım geliştirme, arayüz kodlama, internet hukuku (uluslararası eposta gönderim kuralları ile denetleme mekanizma ve yasaları)…

Eposta Doğrulama (Email Authentication)
Eposta kimlik doğrulama, eposta göndericisinin tanımlanmasını kolaylaştıran ve otomatikleştiren bir mekanizmadır. Eposta gönderen domain name (etki alan adı) ‘nin doğrulanması için SPF, Sender ID ve DomainKeys/DKIM şeklinde tanımlanmış 3 ana metod vardır. Başta AOL, Hotmail, Yahoo! ve Gmail olmak üzere çoğu ISP bu metodlardan birini veya ikisini kullanarak spam mesajlara karşı önlem alırlar. Bu nedenle, gönderim yapılacak eposta sunucusu üzerinde SPF, Sender ID ve DomainKeys/DKIM metodlarını destekleyecek ayarlamalar yapılmalıdır. Bu ayarlar DNS (domain name server) yöneticisi üzerinden oluşturulan kayıtlardır (TXT record). Ayrıca DNS üzerinde diğer Forward DNS ve Reverse DNS (PTR) kayıtlarının da tam olarak yapılmış olması gerekir.

Geri Bildirim Döngüleri (FBL: Feedback Loop)
AOL, Hotmail, Yahoo! gibi büyük ISP ler kullandıkları bu sistemle, hem kullanıcılarının şikayetlerini eposta göndericilerine bildirmiş hem de şikayet edilen epostaları kullanıcılarının almamasını sağlamış oluyor. Bu yöntem gereksiz eposta trafiğini ciddi ölçüde azaltıyor. Toplu eposta gönderimi yapacaksanız, ISP’lerin bu döngülerine kaydolarak şikayetde bulunan alıcılarınızı listenizden çıkarmalı ve IP lerinizin spammer olarak algılanmasını önlemelisiniz. Şikayetlerin epostanıza otomatik olarak bildirilmesi için ayrıca www.spamcop.net adresine kayıt olmanız gerekir. Bunun dışında şikayetleri alacağınız bir eposta adresi yaratmanız ve bu adresle www.abuse.net adresine üye olmanız da şikayetleri daha kapsamlı kontrol edebilmenizi sağlayacaktır. Başlıca FBL linkleri:
YAHOO!: http://feedbackloop.yahoo.net/index.php,
HOTMAIL: https://support.msn.com/eform.aspx?productKey=edfsjmrpp&page=support_home_options_form_byemail&ct=eformts&scrx=1
AOL: http://www.postmaster.aol.com/fbl/index.html

Eposta İçeriği
Göndereceğiniz kampanyanın (toplu eposta) “FROM” (kimden) alanında her zaman kullandığınız eposta adresi olmalı ve alıcı “REPLY TO” (yanıtla) seçeneği ile bu adresinize kolaylıkla eposta gönderebilmeli.  ”SUBJECT” (konu) alanında gönderdiğiniz mesajın konusu açıkca yeralmalı, spam olarak algılanmamak için gönderdiğiniz kişinin adı soyadının hem ”TO”  (kime)alanında hem de içerik alanında bulunması önemlidir. Her gönderilen epostanın kişiye özel olmasını sağlar. Büyük harf ve büyük punto yazı, kırmızı ve parlak renkler, acil/önemli uyarısı, gönderilerinizin spam olarak algılanmasına sebep olabileceği için bu tür dikkat çekici kullanımlardan kaçınmalısınız. Güvenlik sebebiyle epostalarda çoğunlukla çalışmayan Flash, JavaScript, ActiveX ve video uygulamalarını kullanmamalı, bunun yerine ilgili uygulamaların çalıştırıldığı web sayfalarına yönlendirecek linkler eklemelisiniz. Gönderdiğiniz epostaları almak istemeyen kişilerin kolayca görebileceği bir yere “UNSUBSCRIBE” (abonelikten/üyelikten çıkış) seçeneği koymalı ve bu kişiler tıkladığı anda listenizden çıkabilmelidir. Alıcıların, şirketinizin gizlilik sözleşmesini öğrenmelerini sağlayacak bir linki eposta üstünde bulundurmalı eğer böyle bir sözleşmeniz yoksa bir an önce oluşturmalısınız. Bunun için Google’da “DMA privacy policy generator” yazarak arama yapabilirsiniz. Ayrıca CAN-SPAM (Controlling the Assault of Non-Solicited Pornography And Marketing) kurallarına uymalı ve internet yasa/içtihatları ile ilgili gelişmeleri takip etmelisiniz.

Eposta Arayüz Kodlama ve Test
Epostalar, web sayfaları gibi tam HTML ve CSS kod desteği sunmadıkları için farklı şekilde kodlanmalıdırlar. Outlook Express, Outlook, Lotus Notes gibi masaüstü e-posta istemci yazılımları ile Gmail, Hotmail, Yahoo!Mail gibi web tabanlı e-posta istemci yazılımlarının herbiri kendi kurallarını oluşturduğu için W3C standartlarına göre hazırlayacağınız bir html sayfası eposta gönderilerinizde başarısız olacaktır. Bunun yerine yaygın olarak kullanılan bu istemcilerin hepsinde geçerli olan azami noktayı sınır kabul ederek arayüz kodlamasının yapılması gerekir. Bu durumda örneğin DIV ve CSS kullanamazsınız demektir, ayrıca bu istemcilerin çoğu <HTML>, <HEAD> ve <BODY> etiketlerini de silerler. Bu nedenle <TABLE> tablolar kullanmak zorunda kalırsınız. Bunun yanında; hazırladığınız epostayı mutlaka yukarıda belirttiğimiz belli başlı istemciler üzerinde eposta hesapları yaratarak test etmelisiniz. Mümkünse spam derecelendirme puanı testi de yaptırmalısınız.

Çoklu/Alternatif MIME (Multipurpose Internet Mail Extensions) Formatı
Eposta konusunda bilinmesi gereken en önemli konulardan birisi de eposta istemci ve gönderici yazılımlarının çoğu eposta üzerindeki imajların görünmesini engeller, önemli bir kısmı da html epostalar yerine sadece “salt metin” formatını destekler. İşte bu handikapları aşmak için ya NotPad tarzı bir program ya da Crema’nın CreatorMAIL yazılımı gibi bir uygulamayla çoklu/alternatifli MIME formatı kullanarak epostalarınızın hem HTML hem de “salt metin” versiyonlarını hazırlamalısınız. Eğer alıcı HTML epostanızı görüntüleyemezse, mesajınızın ‘salt metin’ versiyonu bu format sayesinde otomatik olarak görüntülenecektir.

Alt detaylarına giremediğimiz bu konuların yanında daha birçok teknik çalışma ile daha önce yazdığım (1. yazı) pazarlama açısından yapılması gerekenleri de beraber düşündüğümüzde “Email Marketing” hizmetlerinin farklı birçok uzmanlık dalını biraraya getiren komplike bir hizmetler bütünü olduğunu ve eposta gönderim yazılımının bu çalışmalar olmadan tek başına bir anlam ifade edemeyeceğini görmüş olduk. Eğer işiniz internet teknolojileri üzerine değilse böyle bir ekibe sahip olma olasılığınız çok düşük ve daha önemlisi çok maliyetli olacağından benim önerim bu işi outsource etmeniz ve yazılıma odaklanmak yerine verilecek hizmete odaklanmanızdır.

http://www.clubcrema.com/index.php/2009/11/email-marketing-de-basari-yazilima-degil-hizmete-bagli-i/


Google ile gelen arama sonuçları:

  • hizmete bağlı değil

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir